- Het Chinese Singles’ Day is het grootste winkelevenement ter wereld, met bijna 75 miljard dollar aan verkopen in 2020.
- Werknemers van webwinkels en koeriersbedrijven draaien overuren om aan de koopwoede van consumenten te voldoen.
- De bulk van het werk wordt gedaan in distrubutiecentra die in enkele dagen miljarden bestellingen moet verwerken.
- Benieuwd hoe het eraan toegaat in een distributiecentrum? Wij namen een kijkje in een hypermoderne faciliteit van Albert Heijn.
Het is weer 11 november, de dag waarop China Singles’ Day viert. ‘Vrijgezellendag’ markeert de start van het grootste koopfestijn van de planeet.
Consumenten gaan massaal naar e-commercesites als Taobao van Alibaba en de grote rivaal JD.com om spullen in te slaan. Ook in Nederland duiken steeds vaker aanbiedingen voor Singles’ Day op.
Hoewel de Chinese overheid dit jaar een rem wil zetten op het ongebreidelde consumentisme, druppelen er langzaam toch berichten binnen van lokale media waaruit blijkt dat Singles’ Day ook dit jaar weer een grote klapper zal zijn voor Chinese retailers.
Hieronder enkele foto’s van hoe er miljarden pakjes naar honderden steden vervoerd worden tijdens China’s grote koopjesfeest.